מתי להחליף צמיג?

אחת ההתלבטויות השכיחות בנוגע לתחזוקת רכב היא מתי להחליף את הצמיגים. מצד אחד לא נרצה להשקיע כסף מיותר ולהחליף צמיג תקין אשר עדיין ממלא את ייעודו, אך מן הצד בשני ישנו החשש כי אם נמתין יתר על המידה, הצמיגים יישחקו עד כדי סכנת אובדן שליטה ברכב.

על פי מחקר שבוצע בשנת 2008 ניתן לראות כי – 50% מתאונות הדרכים בכביש 6 נגרמות עקב צמיגים שחוקים ואי אחיזה בכביש. שחיקת כבישים אינה נגרמת רק עקב נהיגה פרועה, אלא גם כבלאי טבעי של שימוש ברכב עקב מזג האוויר והחיכוך עם הכביש. הדרך הטובה והבטוחה ביותר לדעת מתי להחליף צמיג היא ללכת לפנצ'ריה מוסמכת, אמינה ומקצועית ולשמוע את המלצתם. בכל אופן, כדאי לדעת את התרחישים והאינדיקציות העיקריות בעצמכם כדי שתדעו מתי ללכת לבדוק את הנושא.   

בן כמה הצמיג שלכם?

אורך החיים של צמיג איכותי הוא בין 4-3 שנים. ניתן למצוא את גיל הצמיג על פי 4 הספרות המוטבעות עליו, כאשר שתי הספרות האחרונות הן שנת הייצור והשתיים הראשונות הן השבוע באותה השנה (למשל, 1520- השבוע ה15 בשנת 2020). אם אתם מתקרבים ליום הולדתו ה-4 של הצמיג, גם אם רכשתם אותו לא מזמן, יש להחליף אותם האופן מיידי. כאן יש לציין, כי כאשר אתם רוכשים צמיג חדש, וודאו כי גילו אינו עולה על שנה.

כמה קילומטרים עברו הצמיגים?

לא רק גיל הצמיגים הוא חשוב אלא באופן טבעי, ישנה חשיבות למספר הקילומטרים שהוא עבר.  צמיגים שנעשה בהם שימוש אינטנסיבי בצמיגים נשחקים מהר יותר מצמיגי רכב שלא מבוצעות בו נסיעות רבות. כלל האצבע הוא כי יש להחליף את הצמיגים כל 60,000-70,000 ק"מ. מומלץ לרשום את מד הקילומטרים בעת התקנת הצמיג כדי לגעת מתי אתם מגיעים ל60,000 ק"מ.

שחיקת חריצים

בכל צמיג ישנם חריצים שמטרתם היא להזיז מים מבסיס הצמיג ובכך להגביר את אחיזתו בכביש. על החריץ להיות לפחות בעומק של 2 מ"מ. אם אתם מזהים שחיקה בצמיגים ושדוגמת החריצים שטוחה ושחוקה, זה סימן שהגיע הזמן להחליף את הצמיג. חשוב לדעת כי צמיג שחוק עלול לגרום להחלקה בכביש וחוסר יציבות. כתוצאה מכך, זמן התגובה מתארך וישנה פגיעה חמורה בבטיחות הנסיעה.

סדקים בדופן הצמיג
העיפו מבט בצמיג שלכם, אם מופיעים סימני יובש, סדקים או חריצים אשר גלויים דיים כדי להיות גלויים לעין זהו סימן שהגיע הזמן להיפרד ממנו. לרוב, דופן הצמיג יתייבש מהר יותר מסוליית הצמיג שכן הדופן עובדת קשה יותר בעת נסיעה. אחד הסימנים לבריחת אוויר הוא דופן יבשה או אף גרוע מכך, התפוצצות של הצמיג.

החלפת צמיג בזמן

חשיפה לשמש ולאקלים החם במדינת ישראל וכן תחזוקה לקויה, תורמים לבלאי ושחיקה של הצמיג גם אם אתם לא נוסעים לעיתים תכופות. הצמיגים הם למעשה הקשר הישיר שיש לרכב עם הכביש, וצמיגים לא תקינים הינם למעשה פגיעה בבטיחות הרכב ונוסעיו.

לכן, בדקו פעם בשבוע את מצב הצמיגים שלכם, בדקו כיצד ניתן לתחזק אותם כראוי והחליפו את הצמיגים בזמן. כך תוכלו לנסוע בבטיחות רבה יותר ובראש שקט. נסיעה טובה!