כיוון פרונט

מתי חובה לבצע כיוון פרונט?

כיוון פרונט וכיוון גלגלים הם מושגים הידועים לעתים גם בשם כיוון זוויות היגוי. מטרת כיוון הפרונט הוא לוודא שהצמיג בא במגע עם הכביש בזווית הנכונה, כפי שנקבעה ע"י יצרן הרכב. כיוון הפרונט מתבצע כחלק מטיפול שגרתי ברכב והוא נובע ממספר גורמים.

חובה לבצע כיוון פרונט או כיוון גלגלים (בהתאם לצורך) בכל אחד מהמקרים הבאים:

  • לאחר החלפת חלקים או מכלולים במתלה הרכב או במערכת ההיגוי, כגון בולמים, תפוחים, ציריות, משולשים ועוד.
  • כאשר ישנה שחיקה לא אחידה בסוליות הצמיג, מומלץ להגיע אל מרכז השירות לרכב בכדי לבדוק האם יש צורך בכיוון פרונט או כיוון גלגלים.
  • כאשר הרכב מושך לכיוון מסוים במהלך הנסיעה.
  • כאשר גלגל ההגה אינו ממורכז, וכמו כן, כאשר גלגל ההגה אינו חוזר לאחר סיבוב.
  • לאחר תאונה מומלץ לבצע בדיקת כיוון פרונט, על מנת לוודא שזוויות ההיגוי אינן נפגעו, בכדי שאחיזת הרכב בכביש לא תיפגע.
  • לאחר החלפת צמיגים, בכדי לשמר את הצמיג לתקופה ממושכת יותר.
  • נדגיש כי אנו ממליצים לבצע בדיקת כיוון פרונט כחלק מטיפול שגרתי שנתי או כל 15 אלף ק"מ.

 

כיוון הפרונט של גיא

מה הן זוויות ההיגוי?

זוויות ההיגוי מתחלקות לקמבר וקסטר המתייחסות לכיוון הפרונט, ולהתכנסות והתבדרות גלגלים המתייחסות לכיוון גלגלים.

להלן ההסבר על זוויות ההיגוי:

  • זווית שפיעה (קמבר)- הזווית הנוצרת בין הטיית הגלגל החוצה או לפנים הרכב ובין קו אנכי העובר 90 מעלות ביחס למשטח הנסיעה, במבט מלפנים.
  • קדם אופן (קסטר)- הזווית הנוצרת מהטיית מתלה הרכב אחורה או קדימה ובין קו אנכי העובר 90 מעלות ביחס למשטח הנסיעה.
  • התכנסות והתבדרות גלגלים (כיוון גלגלים) – Toe-in / Toe-out – היחס שנוצר בין המרחק של החלק הקדמי של הגלגלים לבין המרחק שבין החלק האחורי שלהם.

הצורך לבצע כיוון פרונט וכיוון גלגלים הוא חשוב ביותר, אך עם זאת המשמעות לכך עדיין לא ברורה לציבור הרחב, לכן נשאלת השאלה…

מדוע יש לבצע כיוון פרונט?

כיוון פרונט וכיוון גלגלים, הם עניין בטיחותי. כאשר אחד או יותר מצמיגי הרכב בא במגע עם הכביש בזווית שאינה רצויה על פי יצרן הרכב, המשמעות היא ששטח המגע של הצמיג עם הכביש יקטן, והלחץ שיופעל על הצמיג אינו יהיה אחיד, דבר המהווה סכנה בטיחותית חמורה שאינה נראית לעין בעיניי נהג הרכב. כתוצאה מהלחץ הלא אחיד שמופעל על הצמיג, ביצועי הצמיג ייפגעו וישפיעו על מרחק הבלימה שיהיה ארוך יותר, אחיזת הכביש תפחת באופן משמעותי, וברוב המקרים הרכב ימשוך ימינה או שמאלה, דבר שעלול להיות מסוכן בעיקר בפניות חדות. משיכת ההגה לאחד מהצדדים יכולה להיות קלה, אך גם חדה וקיצונית, דבר המחמיר את הבעיה הבטיחותית.

בעיה נוספת היא קיצור חיי הצמיג עקב שחיקה לא אחידה, כלומר, הצד הפנימי של הסוליה יישחק מהר יותר מהצד החיצוני של הצמיג, ועקב כך יהיה צורך בהחלפת הצמיגים טרם המועד שהיה נדרש אם השחיקה הייתה אחידה. השחיקה בחלק בפנימי של הצמיג אינה נראית לעין ממבט ראשון, לכן רצוי לגשת לבדיקה בפנצ'רייה על מנת לבדוק האם יש צורך בהחלפת הצמיגים ובביצוע כיוון פרונט.

בעיה נוספת היא תופעה של ההתנגדות לגלגול הצמיג, למעשה מדובר במאמץ שמבצע הצמיג כדי להסתובב. בעקבות כך ההתנגדות של הצמיג תגדל ועקב כך תיפגע נוחות הנסיעה, כמו כן צריכת הדלק תהיה גבוהה יותר ובעקבותיה – פליטת מזהמים הפוגעים באיכות הסביבה.

לסיום אדגיש בפניכם שוב את חשיבות ביצוע בדיקת כיוון הפרונט וכיוון הגלגלים וכן ביצוע כל אחד מהם בהתאם לצורך, מדובר בתקלה בטיחותית אליה מתלווים נוחות, צריכת דלק וזיהום איכות הסביבה ובזבוז כספי על החלפת צמיגים עקב שחיקה לא אחידה. לכן גשו לבדוק את זוויות ההיגוי ברכבכם, בצעו זאת על בסיס שנתי ותוכלו להיות בראש שקט.