איזון גלגלים – מה זה בעצם?

נוסעים ברכב ומרגישים רעידות בהגה בעת ההאצה אשר אינן תואמו את תוואי השטח? ייתכן ואחד הגללים שלכם לא מאוזן. אין צורך להיבהל, מדובר בטיפול פשוט מאוד, אך הכרחי ביותר.

מי שברשותו רכב ודאי שמע את צמד המילים- "איזון גלגלים", אך מעטים יודעים מה זה אומר ומתי ולמה צריך לעשות אותו.

מהו איזון גלגלים?

בעת הנסיעה לחץ ומשקל רב מופעל על צמיגי הרכב, ועל כן אם הם אינם מאוזנים במשקלם, הדבר יגרום לרעידות לא רצויות ברכב. איזון גלגלים למעשה, הוט טיפול המחזיר את המשקל הזהה לארבעת הגלגלים כדי שיוכלו לספק אחיזה כביש טובה ובטוחה.

מהו הטיפול? ישנן משקולות מתכת קטנות המחוברות לצמיג במקומות ספציפיים, שמטרתם להבטיח חלוקת משקל שווה ולוודא כי שחיקת הצמיג אחידה. כאשר משקולות אלה זזות, נופלות או חסרות, נוצר חוסר איזון במשקל הצמיג. איזון גלגלים מזהה את הנקודות הכבדות יותר על הצמיג אשר גורמות לחוסר האיזון, ובכך מכונאי מקצועי ומוסמך יידע לאזן ולהוסיף את המשקולות המתאימות כך שהמשקל בין הגלגלים יהיה אחיד.

איזון דינאמי או סטטי?

יש שני סוגים של איזון גלגלים. באיזון סטטי מבצעים את הטיפול כאשר מנתקים את הגלגלים מהרכב, מאזנים כל גלגל בנפרד ואחר מכן מחברים חזרה לרכב- טיפול זה מתאים בעיקר לרכבי שטח ורכבים מסחריים.

הטיפול הנפוץ יותר נקרא איזון דינמי, בו באמצעות מכונה מיוחדת, מבצעים את הטיפול כאשר הגלגלים עדיין מחוברים לרכב-  טיפול זה מומלץ כיוון שדרכו ניתן לגלות בעיות נוספות שאין בהכרח קשורות באופן ישיר לאיזון הגלגלים.

מתי יש לבצע את הטיפול?

ישנם מספר מקרים בהם יש ללכת לפנצ'רייה מוסמכת על מנת לעבור איזון גלגלים. ראשית, אם אתם מרגישים חוסר איזון ורעידות בנסיעה, והצמיגים שלכם תקינים ומלאי אוויר כנדרש- סביר כי תוכלו לפתור את הבעיה בעזרת איזון גלגלים. ישנם רמות שונות של חוסר איזון ולכן לעיתים תרגישו את הרעידות רק כאשר הרכב נוסע במהירות גבוהה ולעיתים תרגישו אותם לעיתים קרובות.

שנית, מכות שנגרמת לאחד מצמיגי הרכב, בין אם בעת התנגשות במדרכה, מהמורות בכביש או שמא תאונת דרכים, עלולות לפגוע בצמיג ולהוציא אותו מאיזון. לעיתים מספיקה פגיעה קטנה בצמיג, שאם חלוף הזמן תגרום לצמיג לאבד איזון.

בנוסף לכך, לאחר החלפת צמיג חדש חשוב מאוד לבצע איזון גלגלים. צמיג חדש ברכב למעשה מפר את האיזון עם שאר הגלגלים הקיימים ובכך ייתכן ותרגישו רעידות במהלך הנסיעה.

כמה עולה איזון גלגלים?

לפני שנדבר על מחירו של הטיפול, יש להבין מה המחיר כאשר אתם לא מבציעים איזון גלגלים. כאשר הרכב נוסע ללא איזון בגלגלים, לא מדובר רק בחוסר נוחות בעת הנסיעה אלא בנזק רחב היקפים. רעידות הגלגלים גורמות לשחקיה מואצת של הצמיג, כמו גם בלאי לחלקים נוספים ברכב כגון הצירים, המתלים ובולמי הזעזועים.

בנוסף לנזק זה, רעידות הגלגלים פוגעות ביכולת הנהג לשליטה על הרכב ויכולות להוות מפגע בטיחותי מסוכן.

כדי להימנע מהנזק לרכב ובלאי, ובכדי שתוכלו לנסוע בבטיחות, מומלץ לבצע את האיזון בפנצ'רייה מוסמכת ואמינה. איזון גלגלים עולה לכל היותר כ-200 שקלים.

מה ההבדל בין כיוון פרונט לאיזון גלגלים?

כיוון פרונט הוט טיפול שמטרתו היא לאזן את המתלים של הרכב ולהחזיר אותם לזווית המקורית בהתאם להוראות היצרן. במהלך הטיפול, המכונאי מחזיר את זווית הגללים כנדרש אל מול הכביש, כאשר בכל רכב הזווית משתנה בהתאם לסוג בצמיג, רוחב הסרנים ועוד.

איזון גלגלים למעשה מוודא כי הגלגלים יסתובבו בצורה אחידה ואילו כיוון פרונט מוודא שהזווית בין הגלגלים, גוף הרכב והכביש היא נכונה.

איזון גלגלים כמו גם כיוון פרונט ולמעשה כל טיפול ברכב, דורש ידע, מיומנות, מקצועיות ואמינות. טיפול מקצועי ברכב יכול לעשות את ההבדל בין שליטה אופטימלית ברכב לבין שחיקה והלאי ואף תאונות בלתי צפויות.